Monday, December 22, 2008

DUNIA INI MILIK SIAPA?.

Dunia kita semakin sempit. Sempadannya bagaikan sudah hilang. Kita mudah ke mana sahaja. Dalam waktu yang singkat kita boleh ke sana kemari.Kita mudah bertemu sesiapa sahaja yang kita mahu. Apakah petandanya ini?
Masa pula berjalan pantas. Pantas sepantasnya. Lalu kita menjadi leka. Kita bagaikan tidak dapat mengejar sesuatu yang kita ingini. Kita cepat jadi binggung. Kita juga bagaikan tidak sedar bila sesuatu itu akan berlaku. Kenapakah ini berlaku? Adakah kita yang terlalu lambat melangkah. Atau masa yang terlalu cepat meninggalkan kita?

Penduduk semakin ramai. Yang baik pun banyak. Yang jahat pun ramai. Yang jahat tetapi berpura-pura jadi baik pun tidak kurang ramainya. Pokoknya, kita sentiasa berhadapan dengan pelbagai situasi dan kerenah. Ada kalanya situasi ini membunuh jiwa dan raga kita. Ada kalanya ia bagaikan madu dan racun kita.
Oleh kerana ramainya orang kita bagaikan diajak berlumba. Berlumba untuk mencipta sebuah kehidupan yang kita ingini. Berlumba untuk mencapai apa yang kita hajati. Ada yang menganggap kalau ramai orang maka akan kuranglah peluang.Bagi mereka, peluang semakin tipis. Adakah dunia ini bukan milik kita?
Jangan lekas berfikiran begitu. Kita harus positifkan yang negatif. Jangan negatifkan yang positif. Fikiran mesti ke hadapan selalu. Jangan biarkan perasaan mendahului fikiran! Kalau perasaan mendahului fikiran, kita cepat jadi lesu. Kita akan layu sebelum berkembang. Kita juga akan mati sebelum mati.
Ada orang melihat masalah itu sebagai peluang. Ada pula melihat peluang itu sebagai masalah Yang melihat masalah itu sebagai peluang sebenarnya nampak apa yang dilihat. Yang melihat peluang itu sebagai masalah pula sebenarnya tidak nampak apa yang dilihatnya. Maka benarlah kata pepatah, kita hanya memandang dengan sepasang mata. Kita tidak pandang dengan hati dan fikiran.
Ada yang kata mengalah itu menangDan menang itu kalah.Mengalah untuk menang adalah satu strategiHidup mesti dipenuhi banyak strategi
Ada yang bersetuju diam itu satu kejayaan dan bising itu satu ketewasanYang melihat sampah sebagai wang pula bagaimana
Yang melihat wang itu sebagai masalah pula bagaimana?
Ada yang mahu senang dahulu .Maka kesenangan yang dicari akan jadi pendek.
Takut kerana salah ada petandanyaSalah kerana takut pula lain konotasinya.
Di manakah titik kehebatan kita?
Dunia ini milik siapa?
Kerja keras atau kerja kuat?
Bijak kerja bijak belajar, bijak bertindak?
Waktu adalah sumber pelayaran sebuah kehidupan. Kita bagaikan belayar. Belayar mengharungi samudera. Samudera pula ada kalanya ganas dan tidak pernah bersimpati. Lalu tidak hairan ada yang hanyut. Ada pula yang tenggelam. Tidak kurang yang gagal sampai ke destinasi yang ditujui.

Oleh : Dr. Abdul Jalil Othman

No comments:

Post a Comment